Governance practices of trout farmers and forest ejidatarios in Valle de Bravo and Amanalco, State of Mexico
Main Article Content
Abstract
The objective of this chapter is to analyse governance practices linked to the development of economic activities that depend significantly on natural resources. To this end, a comparative analysis is carried out of governance processes in Trout Farming Units and the Unión de Ejidos Forestales Emiliano Zapata (UEFEZ) in Valle de Bravo and Amanalco, State of Mexico. This study combines documentary and field research, identifying the forms of governance employed by these actors in the management of the natural resources necessary for their economic activities. The comparative analysis made it possible to identify the most effective elements in the management and use of natural resources, highlighting those that support the design and implementation of public policies aimed at sustainable management. The findings show that self-managed practices, or those where the involvement of governmental actors is limited, tend to generate better results in terms of the management and use of natural resources. Finally, the conclusions stress the importance of strengthening the formal representation of self-managed groups through shared agreements with all governmental sectors. This must be based on principles of democracy and self-management, with the aim of achieving better results in environmental development projects.
Article Details
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
How to Cite
References
Adams, R. N. (1978). La red de la expansión humana (Trad. M. Thomas). Centro de Investigaciones Superiores del INAH, Ediciones de La Casa Chata.
Adams, R. N. (1983). Energía y estructura: Una teoría del poder social. Fondo de Cultura Económica.
Bassols, M., & Mendoza, C. (2011). Gobernanza: Teoría y prácticas colectivas. Anthropos; UAM–Iztapalapa.
Centelles, J. (2006). El buen gobierno de la ciudad. Plural Editores.
Córdova, G., Romo, M. L., & Peña, S. (2006). Participación ciudadana y gestión del agua en el Valle de Juárez, Chihuahua. Región y Sociedad, 18(35), 75–105.
Díaz, C., Esteller, M. V., Velasco, A., Martínez, J., Arriaga, C., Vilchis, A., Manzano, L., Colín, M., Miranda, S., Uribe, M. L., & Peña, A. (2009). Guía de planeación estratégica participativa para la gestión integrada de los recursos hídricos de la cuenca Lerma–Chapala–Santiago. Centro Interamericano de Recursos del Agua, Universidad Autónoma del Estado de México; RED LERMA.
Domínguez, J. (2007). La gobernanza del agua en México y el reto de la adaptación en zonas urbanas: El caso de la Ciudad de México. El Colegio de México.
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. La Piqueta.
Frey, K., Ramos, R. F., Paixão Dos Anjos, L. A., Milz, B., & Jacobi, P. R. (2021). Polycentric water governance in the Urban Global South. En W. Leal Filho, U. Azeiteiro, & A. Setti (Eds.), Sustainability in natural resources management and land planning (pp. 47–61). Springer.
Galvin, M., & Haller, T. (2008). People, protected areas and global change: Participatory conservation in Latin America, Africa, Asia and Europe. Geographica Bernensia.
González, A. (2015). Gobernanza del agua en México: Nuevos espacios de representación en un contexto de incremento de los conflictos por agua. En P. R. Jacobi, A. P. Fracalanza, & V. Empinotti (Eds.), Governança da água no contexto iberoamericano: Inovação em processo (pp. 105–124). GovAmb; ProcamUSP; Annablume.
GWP (Global Water Partnership). (2009). Integrated water resources management in practice: Better water management for development (R. Lenton & M. Muller, Eds.). Earthscan.
Harris, M. (1982). El materialismo cultural. Alianza.
Ibáñez, A., & García-Calderón, J. (2006). ¿Cuencas o entidades federativas? Los repoblamientos de peces realizados por el gobierno federal. Ponencia presentada en el Congreso Nacional y Reunión Mesoamericana de Manejo Integral de Cuencas Hidrográficas, Querétaro, México, 19–21 septiembre.
Iracheta, A. (2024). Gobernanza metropolitana: El papel de los municipios. En J. M. Pascual Esteve (Ed.), Gobernanza sin gobierno: La gestión de las áreas urbanas y metropolitanas funcionales (pp. 16–29). AERYC; Fundación Ciudadanía y Buen Gobierno (CYBG).
Iza, A. O., & Rovere, M. B. (2006). Gobernanza del agua en América del Sur. UICN; Fundación Futuro Latinoamericano.
Lazcarro, I. (2010). Los trastornos de la pax hispánica: La guerra de las formas en la Nueva España. Dimensión Antropológica, 50, 39–72.
Moreau, P. (2003). La gouvernance. Presses Universitaires de France (PUF).
Ostrom, E. (1990). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge University Press.
Ostrom, E. (2012). El gobierno de los bienes comunes: La evolución de las instituciones de acción colectiva. UNAM; Fondo de Cultura Económica.
Pahl-Wostl, C. (2007). The implications of complexity for integrated resources management. Environmental Modelling & Software, 22, 561–569.
Pahl-Wostl, C., & Knieper, C. (2023). Pathways towards improved water governance: The role of polycentric governance systems and vertical and horizontal coordination. Environmental Science and Policy, 144, 151–161. https://doi.org/10.1016/j.envsci.2023.03.013
Palerm, Á. (1993). Planificación regional y reforma agraria. Editorial Gernika.
Pascual Esteve, J. M. (2020). Las paradojas de la gobernanza: La gestión de la complejidad y el cambio en las ciudades. Editorial Hacer.
Pascual Esteve, J. M. (2024). Gobernanza sin gobierno: Un planteamiento necesario para las metrópolis en estados descentralizados. En AERYC (Ed.), Gobernanza sin gobierno: La gestión de las áreas urbanas y metropolitanas funcionales (pp. 7–15). AERYC; Fundación Ciudadanía y Buen Gobierno (CYBG).
PNUD México (Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo). (2016). Plan de mejores prácticas acuícolas en la producción de trucha arcoíris en el municipio de Amanalco, APRN Valle de Bravo. CONABIO; PNUD.
Prats, J. (2006). La evolución de los modelos de gobernación: La gobernanza. ¿Pero qué es la gobernanza? En J. A. Prats, Los príncipes republicanos (pp. 200–203). Instituto Internacional de Gobernabilidad de Cataluña.
Rogers, P. (2002). Water governance in Latin American and the Caribbean. Banco Interamericano de Desarrollo (BID).
Romero Contreras, A. T., Díaz Delgado, C., Martínez Saldaña, T., Gómez Albores, M. G., Hernández Téllez, M., Esteller Alberich, M. V., Mastachi Loza, C. A., Hinojosa Peña, A., & Becerril Piña, R. (2015). La antropología en la planificación regional como elemento para la gestión integrada de los recursos hídricos. En C. Fall (Coord.), Avances en ciencias del agua (pp. 339–366). Universidad Autónoma del Estado de México.
Santos, M. (2004). O espaço dividido: Os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos (2a ed.). EDUSP. (Obra original publicada en 1979).
Venancio-Flores, A. (2016). Planificación y gestión del desarrollo de la Zona Metropolitana del Valle de Toluca: Un análisis desde la gobernanza, 2005–2012. IAPEM.
Venancio-Flores, A., Bernal González, E. I., Orozco Hernández, M. E., & Álvarez Arteaga, G. (2021). Distribución del agua del sistema Cutzamala a la Zona Metropolitana de la Ciudad de México: Reflexiones críticas desde la gobernanza. En P. R. Jacobi, M. F. Bassols, P. H. Campello, S. Zioni, & A. Venancio-Flores (Orgs.), Dilemas ambientais-urbanos em duas metrópoles latino-americanas: São Paulo e Cidade do México no século XXI (pp. 250–270). Paco Editorial.
Warman, A. (1982, febrero 1). Modernización ¿para qué? Nexos, 1–11.