Military professionalisation and the configuration of the Mexican Military Education System: a historical and current account

Main Article Content

Ziayra Rivera Godina

Abstract

This article examines the formation of the Mexican Military Education System, integrated into the Universidad del Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos, from both historical and contemporary perspectives. Military professionalisation is established as the central axis to analyse the origins, evolution, and current situation of the military education institutions under the Secretariat of National Defence (SEDENA). It also addresses the regulatory transformations that have enabled the incorporation of women into officer training courses in the combat arms schools, which were historically reserved exclusively for male personnel.

Article Details

Section

Academic essays

Author Biography

Ziayra Rivera Godina, Universidad Panamericana

BA in Political Studies and Government from the Universidad de Guadalajara. MA in Science and Culture Communication from the Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO). She is currently a PhD candidate in Social Sciences, specialising in Social Anthropology, at the Centre for Research and Higher Studies in Social Anthropology (CIESAS–Occidente Campus). Her research interests focus on gender relations and the Mexican Armed Forces. Her doctoral project is framed within this line of research, with a specific focus on the Military Aviation School of the Colegio del Aire. She is a member of the Seminar on Feminist Networks in History and Gender Studies at El Colegio de Jalisco and teaches at the School of Communication of the Universidad Panamericana, Guadalajara campus.

How to Cite

Military professionalisation and the configuration of the Mexican Military Education System: a historical and current account. (2025). Esfera Pública. Journal on Governance and Society, 3(6), 199–219. https://esferapublica.mx/index.php/revista/article/view/12

References

Carreiras, H. (2018). La integración de género en las Fuerzas Armadas: Condicionamientos y perspectivas. Nueva Sociedad, 278, 130–143. https://static.nuso.org/media/articles/downloads/11.TC_Carreiras_278.pdf

Convocatoria de admisión al sistema educativo militar. (2023). Licenciaturas y curso técnico superior universitario. Gobierno de México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/787103/CONVOCATORIA_AL_S.E.M._2023_APARTADO_A.pdf

Donadío, M. (2010). La cuestión de género y la profesión militar. En N. Garré (Ed.), Género y Fuerzas Armadas: Algunos análisis teóricos y prácticos (pp. 44–49). Ministerio de Defensa.

Gaceta del Senado de la República. (2007, julio 11). LX/1SR-27/13138. https://www.senado.gob.mx/64/gaceta_comision_permanente/documento/13138

Gobierno de México. (2023, marzo). Las mujeres en el Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos. https://www.gob.mx/sedena/acciones-y-programas/las-mujeres-en-el-ejercito-y-fuerza-aerea-mexicanos

Gobierno de México. (s.f.). Universidad del Ejército y Fuerza Aérea Mexicanos. Data México. https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/institution/universidad-del-ejercito-y-fuerza-aerea

Huntington, S. P. (1964). El soldado y el Estado (1.ª ed.). Círculo Militar.

Keplak, H. (Comp.). (2012). La formación y educación militar: Los futuros oficiales y la democracia. RESDAL. https://www.resdal.org/educacion/educacion-militar.pdf

Malamud, M. (2014). El nuevo “militar flexible”. Revista Mexicana de Sociología, 76(4), 639–663. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32132467005

Moreno, A. (2016). La medicina militar en México en 1915. Gaceta Médica de México, 152, 269–273. https://www.medigraphic.com/pdfs/gaceta/gm-2016/gm162t.pdf

Moskos, C. (1984). La nueva organización militar: ¿institucional o plural? Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 10–11, 297–306. https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/869/1022

Redacción de Proceso. (2007, abril 24). Se presenta polémica iniciativa sobre mujeres militares. Proceso. https://www.proceso.com.mx/nacional/2007/4/24/se-presenta-polemica-iniciativa-sobre-mujeres-militares-33412.html

Revista Militar Armas. (2023, julio–agosto). Colegio Militar: Génesis del Sistema Educativo Militar. Revista Militar Armas, 83(532), 60–65. https://issuu.com/revistaarmas/docs/revista_militar_armas_532/62

Rivera, L. (2023). El sistema educativo militar: Una reflexión histórica sobre las necesidades del Estado mexicano por formar militares profesionales. En 200 años Veracruz. Cuna del Heroico Colegio Militar, 1823–2023 (pp. 235–256). Gobierno del Estado de Veracruz; Secretaría de la Defensa Nacional; Instituto Nacional de Estudios Históricos.

Secretaría de la Defensa Nacional. (2012). Memoria documental. Perspectiva y actualización del sistema educativo militar. Informe de rendición de cuentas. https://transparencia.sedena.gob.mx/pdf/Memorias_doc/SDN-MD-23.pdf

Secretaría de la Defensa Nacional. (2022). Historia de la Escuela Militar de Odontología. https://www.gob.mx/sedena/acciones-y-programas/historia-de-la-escuela-militar-de-odontologia

Vidal Urrutia, J. (2014). La institución armada mexicana: Su profesionalización y diseño institucional, un análisis jurídico-político fundacional. Revista de Investigación en Derecho y Criminología, 8(15), 25–42. https://doi.org/10.32399/fder.rdk.2594-0708.2014.15.157

Vidal Urrutia, J., & Monterrosas, C. (2024). El nacimiento del sistema educativo militar: Dirección General de Educación Militar en la República, 1931–1935. Revista de Investigación Educativa, Intervención Pedagógica y Docencia, 2(2), 46–58. https://doi.org/10.71770/rieipd.v2i2.2539

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.